top of page

בידוד – 6 דרכים לשרוד אותו ולשמור על שפיות


נודע לך שעליך להיכנס לבידוד. אחרי השוק הראשוני, הכעס הלחץ והייאוש שמשתלט עליך את מנסה לקלוט ולעבד את משמעות הדבר ואת השינוי המהותי שיחול בחייך בשבועיים הקרובים. כל אחד מאיתנו יגיב לבידוד בהתאם לאישיותו ולנסיבות חייו. יש שיראו בכך בשורת איוב. יש מי שימצאו בכך יתרונות. כך או כך, מדובר בשינוי, המצריך עיבוד והתמודדות.

מה אנו עשויים לחוות כשאנו נדרשים להיכנס לבידוד?

הפחד להידבק ולהדביק

עד לקבלת התשובות מהבדיקה ולמעשה עד להשלמת הבידוד קיים חשש מהידבקות במחלה. התמודדות עם חשש זה קשה כפליים, אם את שייכת לאוכלוסייה בסיכון , מטפלת או גרה עם אדם בסיכון או אם את נוטה לפתח חרדות בריאותיות.

אתה עלול לחוש כעס רב על מי שאולי הדביק אותך, על ההנחיות. אתה עלול גם לחוש אשמה – את מי יתכן שהדבקת.

חרם

חווית הבידוד עלולה לשחזר חרם שהוטל עליך בכיתה ו'. גם לאחר סיום הבידוד וגם כשהתוצאות שליליות, אנשים עלולים להתרחק, להרחיק את ילדיהם מילדיך. את מרגישה מצורעת ועלולה לשלם מחיר חברתי כבד.

פגיעה באוטונומיה, צמצום המרחב הפיזי ובדידות

אם אתה היחיד במשפחתך שנכנס לבידוד, עליך להצטמצם לחדר אחד ולא לצאת ממנו. אוכל יוגש ליד הדלת. ממש כמו בכלא. אלא שבכלא, להבדיל, יש יציאות לחצר. אינך יכול לצאת לסלון. בת זוגך אינה יכולה לישון לידך. אינך יכול לטפל בילדיך ועליך להסביר להם מדוע אינך יכול לחבקם, דבר שקשה מאוד להכיל ולהבין, גם לילדים גדולים. כל מגע פיזי עם האחר נמנע ממך ואתה חווה בדידות.

אם את חיה בגפך – הבידוד עלול להעצים את תחושת הבדידות. כעת גם לא נמנעה ממך האפשרות להכניס מבקרים לביתך או לצאת מביתך ולבקר משפחה או חברים. עליך לדאוג לכל צרכייך בעצמך ולהזמין מבעוד מועד מזון.

צמצום זה של המרחב הפיזי עלול להביא עמו צמצום של המרחב הנפשי. על אף שיש לך זמן פנוי ותוכלי לבצע דברים שדחית – יתכן ותתקשי למצוא מוטיבציה לעשותם.

חוסר בפעילות גופנית עלול לגרום לדלדול מסת השריר וכן לתת אותותיו גם במישור הנפשי.

האדם הוא יצור חברתי והצורך במגע ובקשר הוא צורך בסיסי. גם בקרב המופנמים שבינינו.

סטיה מהשגרה, שעמום

השגרה, אף שאנו נוטים להתלונן עליה, יש בה עוגן, היא מאפשרת לנו תחושה של החזקה, של מסגרת, של ודאות. ביכולתנו לתכנן ולצפות את הצעד הבא. יש בה גם הסחת דעת מדברים שמטרידים אותנו (הקורונה ועוד). אנו לבד עם עצמנו מנותקים מעבודתנו, ממשפחתנו, מחברינו ומכל מעגל התמיכה שלנו, ללא מסיחים, אין מסגרת, אין פתח מילוט, שהרי איננו יכולים לברוח מעצמנו.

חרדות כלכליות

עבור העצמאים שבינינו, שכבר חוו מכה כלכלית קשה בעת הסגר הראשון, הבידוד מעמיד את יציבות העסק שלהם בסכנה מוחשית וההכנסות נמצאות בירידה משמעותית. עבור השכירים – עד סוף ספטמבר ימי הבידוד מוכרים כימי מחלה, אולם מה יקרה לאחר מכן? עבור מחוסרי העבודה – חל עיכוב בתהליכי חיפוש העבודה.

כל אלה מהווים גורם נוסף למתח נפשי.

איך מתמודדים?

בניית שגרת בידוד ולו"ז קבוע

לו"ז כאמור יכול להיות מורכב ממטלות שונות – לדוגמא – סידור הארון, התקנת מדף או תמונה, עבודה (ככל שניתן לעבוד מרחוק – אם מדובר בקריאה וכתיבת של מיילים, שיחות בזום וכו'), פעילות גופנית (ביו טיוב יש שפע של פעילויות גופניות בחינם, שאינן מצריכות מכשור מיוחד), קריאה, תחביב (נגינה/ כתיבה/ אמנות חזותית), תשבצים וסודוקו, שגרת טיפוח והגיינה (לא להישאר בפיג'מה, התארגני כפי שאת מתארגנת להליכה לעבודה), צפיה ב TED ובהרצאות מוקלטות נוספות בנושאים שמעניינים אותך, צפיה בסדרות וסרטים, צפייה מווסתת בחדשות, שימוש מווסת ברשתות חברתיות ובמשחקי וידאו.

אם כל המשפחה נכנסה לבידוד - ניתן לשחק משחקי קופסא ומשחקים יצירתיים אחרים (כגון - "נחש מי"), לעשות כושר ביחד, להכין אוכל יחד, להרכיב פאזלים ובעיקר - להתחבק.

שמירה על קשר

איסור על מפגש פיזי אינו שוללת שיח טלפוני, מקוון או אפילו ב SMS. שתפי במה שעובר עליך. הקשיבי גם לחוויות של האחר. לעתים עזרה לאחר מהווה הסחת דעת מצוינת מהבעיות שלנו ומקנה תחושת משמעות. גם שימוש מווסת וחכם בקבוצות ווטס אפ וברשתות חברתיות עשוי לסייע לכך.

עיבוד הרגשות וחמלה עצמית

הדחקת רגשות רק מחזקת את הכאב הנפשי ומעצימה את המצוקה, שעשויה להתבטא בדרכים אחרות, למשל כסימפטומים גופניים.

אל תלקה את עצמך אם אתם מדוכדך, חרד או כועס. נסה לקבל את הרגשות הקשים האלו, להבין שהם נורמליים בהתחשב במצב. אפשר גם לנהל יומן ובו יתועדו הרגשות שלך. הזכיר לעצמך שאלה רגשות, לא עובדות. שתף אחרים ברגשותיך. כל זאת במטרה להפחית את ההשפעה השלילית שלהם, באופן שיקל עליך. ניתן להיעזר במיינדפולנס (ישנם סרטונים חינמיים ביו טיוב).

עדכון וצריכת מידע באופן מווסת ומותאם

ניתוק ואי נגישות למידע עלולים ליצור חרדה מוגברת. גם עדכונים בלתי פוסקים המבוססים בחלקם על פייק ניוז ועל תמונות שחוזרות על עצמן והעצמת האסון לשם הרייטינג עלולים לחזק את החרדה. לכן מומלץ להתבסס על ערוצי מידע מהימנים ולהגביל את זמן צריכת החדשות.

תכנון עתידי

זכרי – הבידוד לא יימשך לנצח. גם לא הסגר או המגיפה. תכנני דברים שיעזרו לך להתמקד בעתיד. ערכי רשימה של כל הדברים שתרצי לעשות לאחר הבידוד או הסגר. התמקדי ו גם בתוכניות לטווח הארוך יותר. כשנמצאים מחוץ למעגל העשייה עשויה להיווצר פניות לחשוב על שינוי מקצועי או אחר בחייכם וזו עשויה להיות הזדמנות חשובה.

פנייה לעזרה

לעתים כל אלה אינם מספקים. לעתים הקושי הרב אינו במשך הבידוד אלא דווקא ביציאה ממנו. בחזרה לשגרה. אם נקלעת למצוקה ממנה את מתקשה לצאת בכוחות עצמך או בעזרת סביבתך, יתכן וזה הזמן לפנות לטיפול. מטפלים רבים עובדים בתקופה זו גם בזום או בסקייפ ויכולים לסייע לך להתמודד עם מצוקתך. בחלוף הבידוד ניתן להיפגש פנים אל פנים תוך שמירה על ההנחיות. טיפול נפשי נחשב לפעולה מותרת, שניתן לבצעה במהלך הסגר. במידת הצורך, מוזמנים לפנות אלי בסקייפ/ זום/ גוגל מיט או טלפונית ובסיום הבידוד - גם פנים אל פנים תוך שמירה על ההנחיות.

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page