top of page

מה התחפושת שבחרתי אומרת עלי?


פורים כהזדמנות לביטוי עצמי

פורים הוא הזדמנות נפלאה לשים את האישיות המוצהרת שלנו בצד ולכוון את אור הזרקורים לצדדים חבויים שבנו. יש כאן פרדוקס: דווקא כשאנו מחופשים למישהו או למשהו אחר, אנו חושפים את האופי והתכונות האמיתיים שלנו. התחפושת מאפשרת לנו לשדר לסביבה את המסר האותנטי שלנו, ובו בזמן להיות במודעות ולחקור את הצדדים שבשגרה נשארים חבויים.

בני האדם מקדישים נתח גדול מהזמן ומהאנרגיה שלהם כדי לספר לעולם משהו על עצמם, ותעיד על כך הפעילות הענפה באינסטוש ובפייסוש. יש לנו דרכים מגוונות

לעשות זאת – הלבוש שלנו, מקומות הבילוי שלנו, המוסיקה שאנו שומעים, הספרים שאנו קוראים. לפעמים הלא מודע שלנו הוא שמנסה לתקשר עם העולם, ממש כמו במקרה של שפת גוף, פליטות פה וגם תחפושות.

העצמי האמיתי - יש חיה כזו?

דונלד ויניקוט, פסיכואנליטיקאי אנגלי, תבע את המונחים "עצמי אמיתי" ו"עצמי כוזב".

ה"עצמי האמיתי" הוא הגרעין בעל החיות של האישיות. זו חוויה של העצמי כאותנטי, קיים ונוכח בעולם. חוויה זו קרובה מאוד לתהליכים גופניים כמו פעימות הלב, תנועת המעיים, הפרשות ודחפים. כל אלה מתארגנים ומתפתחים לכדי אותנטיות רגשית וחשיבה מקורית אישית הנובעת מבפנים ולא כלמידה מבחוץ או ריצוי. העצמי האמיתי זוכה להתפתח כתוצאה מהיענות האם לצרכיו השונים של התינוק, תוך השעיית צרכיה שלה, או תוך יצירת משחק מותאם ומפרה בין השניים.

"העצמי הכוזב" מתפתח בסביבה לא מאפשרת, חודרנית או נוטשת, באופן שבו העצמי האמיתי יורד למחתרת והופך בלתי נגיש ובמקומו תתפתח מעטפת תגובתית ומרצה, המסווה ומגוננת על העצמי האמתי העדין מפני התקפות וחדירות הסביבה. בסביבה לא מאפשרת מאוד קל להפנים שיש תנאים לאהבה, כך שיאהבו אותי רק אם אעמוד בשורה של תנאים: להיות פעיל, חזק, מתפקד, אחראי, נחמד, מכיל, חברותי, מעניין, מקרין שמחת חיים, מטופח, לא שמן או רזה מדי, לא עצוב, לא לחשוף דברים עצובים שהסביבה שלי לא תוכל להכיל. אדם יכול לפתח אישיות שנראית בריאה, לתפקד, להרגיש, להיות בן זוג והורה, לנהל קריירה משגשגת וכל אלו יהיו בגדר "עצמי כוזב". זה נראה חי אך זה לא. בחיים הכלואים בתוך עצמי כוזב אין מקורות אנרגיה של חיים אמתיים.

"העצמי הכוזב" לכשעצמו אינו דבר שלילי, הוא קיים אצל כולנו ומאפשר לנו לרכוש מקום בחברה. השאלה היא מה השימוש שאנו עושים בו. במצב של בריאות, העצמי הכוזב עובר סוציאליזציה, הוא מסתגל לסביבה ומאורגן סביב מנהגים חברתיים מקובלים. האדם מסוגל להיפטר ברצונו מן העצמי הכוזב, במצבים חברתיים המאפשרים אינטימיות ולהציג בהם את העצמי האמתי שלו. במצב פתולוגי העצמי הכוזב נחווה כאמתי על ידי האדם וסביבתו והעצמי האמתי חבוי ובלתי נגיש.

איך כל זה קשור לפורים?

בהקשר הפורימי של תחפושת יש מעין פרדוקס: מצד אחד, "עצמי כוזב" הוא סוג של מסיכה, שנועדה להסוות חלקים אותנטיים בנו, שאנו לא בטוחים, שהסביבה תוכל להכיל. מצד שני, ניתן לעשות שימוש בתחפושת דווקא כהזדמנות להציג באמצעותה חלקים מהעצמיות האמתית שלנו, חלקים שאינם בהכרח מודעים, שבנסיבות אחרות, ללא הלגיטימציה ה"פורימית", היה לנו קשה עד בלתי אפשרי לחשוף.

תחפושות מאפשרות לאנשים להתחפש למישהו שהם אוהבים ורוצים להידמות לו, או למישהו שהם שונאים ורוצים לשים ללעג, או לחילופין לדמות שמעוררת בהם חרדה.

דוגמאות:

מה אני מנסה לבטא כשאני מתחפש/ת לגיבור/ת על?

תחפושות של גיבורי על: מבטאות פנטזיה אומניפוטנטית (פנטזיה של "כל-יכול") והן עשויות להעיד על חוסר אונים ועל חוסר ביטחון שמסתתר מתחת לחזות האומניפוטנטית.

תחפושות סקסיות: עשויות להעיד על מיניות מדוכאת, אך גם לבטא יצר מיני משוחרר של אדם הבטוח במיניותו.

תחפושות של בעלי חיים: התכונה הדומיננטית שמייצגת החיה עשויה להעיד על תכונה שבעל התחפושת מזדהה עמה או מעריך אותה, תכונה שיש לו או שהיה רוצה שתהיה לו.

תחפושות של רשעים: מאפשרת לבטא חלקים "רעים" או תוקפניים באישיות שלנו, שביומיום קשה לנו לבטאם ולעתים אף חרדה מפני כל אלה.

תחפושות מפחידות: עשויות להעיד על סקרנות מפותחת לגבי המוות.

תחפושות זוגיות: בני זוג שבוחרים בתחפושות תואמות מדגישים את תחושת הקרבה שקיימת ביניהם, כך שתחפושת זוגית יכולה להציג קשר בריא, מצד אחד, אך מצד שני עשויה להעיד גם על חוסר ביטחון ועל חרדת נטישה, כך שהשיתוף של העולם באושר הזוגי משמש כהנצחה חיצונית לקשר, כדי לחפות על יסודות שעלולים להיות לא יציבים.

מה ת'כלס?

מעניין לחשוב ולהתבונן על המסר אותו אנו מנסים לומר לעולם (במודע או שלא במודע), כשאנו בוחרים את התחפושת שלנו וכן על החלקים בנו שאינם באים לידי ביטוי בשגרה. הצעה שלי – תנו לעצמכם להתפרע, להעז ולהשתמש בהזדמנות שפורים מזמן לנו כדי לבחור תחפושת המייצגת חלקים שקשה לבטא באופן יומיומי, תחפושת שמעוררת בנו רגשות חזקים ונבחרת על ידנו ממקום של תשוקה ורצון ולא ממקום של ריצוי. זה הזמן לשים את "מה יגידו" בצד. זו יכולה להיות חוויה מאוד משחררת.

פורים שמח!


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page