top of page

איך יודעים שהגיע הזמן לשינוי בקריירה?


הסיפור האישי שלי

לפני יותר מעשור חוויתי תקופה מאתגרת בעבודה. כעו"ד מצליחה בתפקיד בכיר בקונצרן גדול נהנתי משכר גבוה, מביטחון כלכלי ומסטטוס "נחשק". אולם בתוך תוכי חשתי ריקנות. חשתי שעבודתי חסרת משמעות עבורי, שאינני מגשימה את הייעוד שלי, שאינני מביאה לשינוי משמעותי בחייהם של אנשים הזקוקים לשינוי. לא יכולתי לדמיין את עצמי ממשיכה במקצועי עד גיל הפנסיה. בינתיים ילדתי את בני הבכור ויצאתי לחופשת לידה. המרחק מהעבודה והימים שביליתי עם בני אפשרו לי לשאול את עצמי האם אני מרוצה מעבודתי, האם אני נמצאת במקום הנכון עבורי והאם אני מממשת את עצמי. באותו שלב עדיין לא ידעתי מה ברצוני לעשות.

פניתי למאמנת אישית שנתנה לי "שיעורי בית": לתאר בפרוטרוט את עצמי בעוד 10 שנים: מה אני עושה, עם מי אני נמצאת, איך נראה סדר היום שלי ולהתעלם ממגבלות המציאות. בלילה, אחרי שהרדמתי את בני לקחתי מחברת ועט, וחשבתי לעצמי: מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה? איך למען השם מתעלמים ממגבלות המציאות? עצמתי עיניים והפעלתי את הדימיון. לפתע דמיינתי את עצמי מטפלת באנשים. פוגשת אותם בקליניקה בביתי ועוזרת להם לעשות שינוי בחייהם ולחוש טוב יותר. פקחתי את עיני התחלתי לכתוב בהתלהבות כמעט מבלי לעצור. משהו השתחרר. נזכרתי כיצד רציתי ללמוד פסיכולוגיה ולבסוף בהשפעת הסביבה בחרתי במשפטים. דמעות החלו לזלוג בעיני. "מה את עושה?" ענה הקול הביקורתי שבי. "הרי ברור שלעולם לא תוכלי להגשים את החלום הזה. לעזוב את העבודה הבטוחה עם המשכורת הגבוהה ולהתחיל ללמוד תואר ראשון, תואר שני, התמחות? את לא בת עשרים. מי אמר שאת בכלל מתאימה לזה". ובכל זאת שמרתי את מה שכתבתי בתקווה שיום יבוא ועוד אחזור לזה.

חופשת הלידה הסתיימה וחזרתי לעבודתי. לא הייתי מסוגלת לבצע שינוי, אך שם נטמנו הזרעים לשינוי שבוצע בהמשך. שנתיים לאחר מכן ילדתי את בתי והפעם לא יכולתי לדמיין את עצמי חוזרת למקום העבודה. יותר מכך: לא יכולתי לדמיין את עצמי חוזרת למקצוע. ביררתי על אפשרויות שונות, שישלבו שימוש בידע המשפטי שלי ולא יצריכו הכשרה כה ארוכה - כגון עבודה בעמותה חברתית או גישור, אך דבר לא הלהיב אותי כמו החלום לטפל. הלכתי לטיפול, שעזר לי להכיר את עצמי לעומק ולשאול את השאלות הנכונות, התייעצתי עם אנשים מהתחום, ובעיקר שיתפתי את בן זוגי ויחד ניסינו לבחון אופציות שונות, לראות מה המחירים, איזו התארגנות השינוי מצריך מבחינת המשפחה.

כיום אני מרגישה ויודעת שאני נמצאת במקום הנכון, מקום אותנטי בו אני מרגישה חיבור אמיתי, תשוקה ואהבה למקצוע שלי.

?איך באמת יודעים שהגיע הזמן לשינוי

לעתים אנו מרגישים שאנחנו לא במקום הנכון, שאנחנו לא מגשימים את הייעוד שלנו, שהתשוקה שלנו נמצאת במקום אחר. מרגישים כבויים בעבודה. לעתים התשוקה לעיסוק אחר כה בוערת בנו עד שאיננו יכולים להתעלם ממנה. מדובר בהחלטה בתנאי אי וודאות: יציאה מאזור הנוחות לטובת הגשמת חלום, כשמשתנים רבים אינם ידועים: האם אוהב את המקצוע? האם אצליח למצוא עבודה? כיצד נסתדר כמשפחה עם הירידה בהנכסות? כיצד אשלב לימודים עם עבודה וגידול הילדים?

מדובר בהחלטה רבת השלכות שדורשת חשיבה מעמיקה וכן גיבוי ופרגון מצד המשפחה.

5 שאלות שעלינו לשאול את עצמנו לפני שמחליטים על שינוי מקצועי:

1. האם מדובר בגחמה רגעית או בתשוקה אמיתית? האם אי שביעות הרצון קשורה ספציפית למקום העבודה או לעיסוק כולו? לעתים נדרשת חופשה, הפוגה או יציאה מהשגרה כדי שניתן יהיה לענות על כך.

2. מה הייתי רוצה לעשות בהנחה שלא היו מגבלות?

-ההיבט האישי/ משפחתי: מה מושך אותי לתחום זה? מהן החוזקות שלי שיכולות לתרום לתחום? מהן החולשות שלי שעלולות להיות בעוכרי? למה אני נמשך? מה מפחיד אותי? חשוב להיות מודעים להקשר המשפחתי. במה ההורים עוסקים/עסקו? האם אהבו את עיסוקם? האם הגשימו את הייעוד שלהם? מה המסרים ששידרו לי בתחום המקצועי? מה היו הציפיות שלהם ממני? עד כמה חשוב לי לרצות אותם? כילד - מה עניין אותי? מה אהבתי ללמוד?

- איסוף מידע: מה אני יודע על המקצוע הנחשק? חשוב לחפש מידע בנושא, לדבר עם אנשים שעובדים בתחום הנחשק ואנשים שעשו הסבה לתחום זה. להבין לעומק במה העיסוק כרוך. לבדוק אם הנושא באמת מעניין אותי או שזוהי הסטיגמה או ההילה שלו, מה שרואים בסדרות בטלויזיה. אם יש אפשרות להתנדב או לעבוד במשרה חלקית בתחום או בתחום קרוב הדבר מומלץ ביותר. כדאי לקרוא ספרים בנושא ולבחון עד כמה הנושא באמת מעניין אותי ומעורר בי תשוקה וסקרנות.

3. במה כרוך השינוי ומה המחירים מבחינתי ומבחינת משפחתי? חיוני לבדוק היטב מה נדרש מבחינת זמן, לימוד, השקעה כספית, עלות הלימודים, האם ניתן לעבוד תוך כדי, כיצד הדבר מתיישב עם תפקידי כהורה והאם יש לי גיבוי ותמיכה מהסביבה. לכן, חשוב לשתף את בן או בת הזוג ואת המשפחה הקרובה בתהליך. חשוב להבין שיהיו מחירים ויהיו ויתורים. אין החלטה או שינוי ללא מחירים.

4. האם אני מסוגל לוותר על הסטטוס שצברתי, הניסיון והידע ולהתחיל מאפשר כסטודנט מן המניין, כשכולם צעירים ממני, לא לדעת, לשאול שאלות, להזדקק לעזרה, להיות מתמחה, ללכת אחורה?

5. איך אני מתכננת להתגבר על הקשיים הנ"ל? באילו מקורות ניתן להעזר בתקופה בו לא אוכל לעבוד או אשתכר פחות? כיצד ניתן להוריד את ההוצאות? חשוב לבדוק גם פוטנציאל השתכרות עתידי. האם נוכל לקיים את משפחתנו ואלו ויתורים נצטרך לעשות לשם כך?

לבצע שינוי תעסוקתי משול ליציאה למסע. מסע ארוך, שאין וודאות לגבי משכו ותוצאותיו. אם את מרגישה שהדבר בוער בעצמותייך, אם אתה מרגיש שזהו הייעוד שלך - אין תחליף לתחושת ההגשמה והמימוש, לתחושת ההנאה, המשמעות והסיפוק מהעבודה. אבל - לא בכל מחיר. חשוב להיות מודעים למחירים ולבחון האם באמת ניתן לעמוד בהם.

אל תעשו את זה לבד

אם את או אתה חשים שאתם לא מממשים את הייעוד שלכם, מתלבטים לגבי שינוי תעסוקתי - אל תעשו את זה לבד. חשוב מאוד לשתף בתהליך אנשים שמכירים אתכם היטב ושאתם סומכים על דעתם. לעתים יש צורך לערב אדם מקצועי, שיקשיב ויידע גם לשאול את השאלות הנכונות ולכוון. שיעזור לך להכיר את עצמך, את חוזוקותיך, חולשותיך, תשוקותיך, מאוויך, מניעיך.

אשמח להיות השותפה שלך למסע.


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page