top of page

OMG - OCD?


מהי OCD/ הפרעה אובססיבית קומפולסיבית?

הפרעה זו מאופיינת במחשבות טורדניות (אובססיביות) המעוררות חרדה, והתנהגות כפייתית (קומפולסיבית), שמטרתה להפחית או למנוע את החרדה. המחשבות הטורדניות עשויות להתמקד באפשרות להידבק בזיהומים, בסימני שאלה או הטלת ספק (למשל ספק עצמי האם נעלתי את הדלת או כיביתי את הגז), בצורך שדברים יימצאו בסדר מסוים ועוד. ההתנהגות הכפייתית עשויה לבוא לידי ביטוי במגוון התנהגויות למשל שטיפת ידיים, בדיקות חוזרות, פעילויות מנטאליות כמו ספירה, מלמול חוזר של מילים וכו’. הפעולות הללו אינן מתבצעות מתוך בחירה או שליטה – האדם המבצע אותן עושה זאת כדחף, על מנת להפחית את החרדה או למנוע התרחשות של אסון. פעולות אלו שמורידות את מפלס החרדה בטווח הקצר - אינן יעילות לטווח הארוך ורק מקבעות ומעצימות אותה.

שיטות לעזרה עצמית/ תרגול עצמי:

השלימו עם האובססיות במקום להילחם בהן. מאמצים להילחם במחשבות משיגים בד"כ מטרה הפוכה. נסו לומר לעצמכם - "אל תחשוב על פיל ורוד" ותמצאו עצמכם חושבים על פיל ורוד בתדירות גבוהה. כאשר מנסים לקבל אותן ואפילו לעודדן – המחשבות המכאיבות מתחילות להתפוגג. במקום לומר "אסור לי להיות טרוד באובססיה עכשיו", אמרו לעצמכם "זה בסדר לעסוק באובססיה כעת".

בכל פעם שאתם מתייחסים להתנסות עצמית כאל מבחן, אתם פותחים פתח לאכזבה, לייאוש, לביקורת עצמית ולכניעה. לכן יש להתייחס להתנסויות כאל תרגול.

אסטרטגיות התמודדות אפשריות:

  1. דחיית אובססיות: החליטו להפנות תשומת לב לאובססיה. בחרו זמן מוגדר בעתיד שבו תחזרו לאובססיה. במהלך הדחיה התרכזו בפעילויות אחרות שדורשות את מלוא תשומת לבכם. בכל יום האריכו בהדרגה את משך הדחייה. כשזמן זה יגיע, עסקו באובססיה או שקלו לדחותה אותה לזמן מוגדר אחר.

  2. שינוי העמדה הרגשית לאובססיה: כאשר אתם מתחילים בחשיבה אובססיבית עצרו לרגע וקבלו אותה. שימו לב לתגובתכם הרגשית לאובססיה – חרדה? פחד? בושה? זכרו שזה בסדר לחוות אובססיה רגעית. אמרו לעצמכם שהתוכן של האובססיה אינו הגיוני ואל תנסו לנתח אותה. שנו את תגובתכם הרגשית לאובססיה על ידי פעילויות כמו: לכתוב את האובססיה, לומר אותה בקול מספר פעמים, לשיר אותה או לשנות את הדימוי.

  3. שימוש באמירות חיוביות - החליטו לעצור את המחשבות והדימויים מעוררי המצוקה וחזקו את החלטתכם באמירות חיוביות לעצמכם. לדוגמא: מחשבה זו אינה עוזרת לי כרגע/ לא אתווכח עם מחשבה לא הגיונית/ אני לא חייבת להיות מושלמת כדי להיות בסדר.

  4. שחרור מממתחים: א. נשימות: שאפו ושאיפה ארוכה ואיטית דרך האף. מלאו תחילה את החלק התחתון של הריאות ואחר כך את החלק העליון שלהם. עצרו את נשימתכם וספרו עד 3. נשמו לאט בשפתיים מכווצות תוך שחרור שריר הפנים, הלסתות, הכתפיים והבטן העליונה, בספירה עד ב. כיווץ והרפיה של כל איבר ואיבר בגוף. עצמו את עיניכם ודמו שגופכם מתחיל להיות רפוי. שימו לב לכל מתח שקיים אצלכם באיברי הגוף השונים. למשל - במצח, בלסת, בבטן, בכתפיים. דמו לעצמכם שהמתחים משתחררים. פקחו את עיניכם. האם משהו השתנה?

טיפול נפשי ב OCD

מטרת הטיפול ב- OCD היא להתמודד עם המחשבות המטרידות ועם הדחפים הבלתי נשלטים לביצוע הטקסים. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לומדים כיצד להצליח לנטרל את המחשבות הטורדניות ואיך להימנע מביצוע של הטקסים הכפייתיים. הטיפול מתבסס על טכניקות של איתור דפוסי מחשבה והתנהגות שגויים ואימוץ דפוסים חדשים, יעילים ומיטביים יותר. טכניקה נוספת בה משתמשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי היא של חשיפה ומניעת תגובה, כלומר: חשיפה למצבים, אירועים, מחשבות או דימויים המעוררים חרדה, אם בחשיפה ישירה ואם דרך דימיון מודרך. בהיבט של מניעת תגובה עובדים בטיפול על הימנעות מביצוע טקסים ושליטה בדחף להתנהגות הכפייתית. לרוב, טכניקה זו מיושמת בצורה הדרגתית, כאשר עליה ברמת החרדה בדרך כלל מופיעה בשלבים הראשונים של הטיפול, אך פוחתת יותר ויותר ככל שהמטופל מתמיד בטיפול.

לעיתים הסיבה ל OCD נעוצה באירועים מידיים, שהתרחשו בסמוך להופעת הסימפטומיים, אך לפעמים אירועים קרובים כאלה פתחו פצעים מהעבר והם אלה שיוצרים את עוצמת הכאב. במקרים אלה טיפול דינאמי (או לפחות הבנה דינאמית של המטופל ושל המקור לפרוץ ה OCD) עשוי להתאים יותר. לכן מומלץ לבחור במטפל/ת בעל/ת הכשרה דינאמית, המשלבים בעבודתם כלים מתחום ה CBT.

במקרים מסויימים נדרש שילוב בין טיפול נפשי לטיפול תרופתי.


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page